W ramach przetargu ogłoszonego przez Urząd Miasta Chełm wspólna spółka Grupy Polsat Plus i ZE PAK – PCE Polski Autobus Wodorowy zgłosiła ofertę, która została uznana za najkorzystniejszą.
Urząd Miasta Chełm dostał dofinansowanie pozyskane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na około 100,4 mln złotych. Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia niecałe 112 mln złotych. Spółka Polski Autobus Wodorowy złożyła ofertę na kwotę 97 mln zł.
Dostawa autobusów zostanie zrealizowana etapami do 30 października 2025 roku.
Zasilany zielonym wodorem jest najbardziej ekologicznym autobusem dla mieszkańców miast i transportu miejskiego. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami z Europy i całego świata. Ma 12 m długości, do 93 miejsc, w tym do 37 miejsc siedzących, jego zasięg to około 450 km, nie emituje spalin, oczyszcza powietrze, a jedyne co emituje to para wodna. Konstrukcja NesoBus – polskiego autobusu wodorowego jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie.
Posiada własną „minielektrownię”, do której PAK-Volt dostarcza zieloną energię. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana.
NesoBus ma zasięg do 450 km, tankowanie trwa tylko 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii. Zamiast stać i ładować się wiele godzin, cały czas może jeździć. NesoBus jest bardzo efektywny – zużywa średnio około 8 kg wodoru na 100 km. Zbiorniki mają pojemność 37,5 kg wodoru, co pozwala na przejechanie ok. 450 km. W teście SORT-2 uzyskał zużycie 5,5 kg wodoru na 100 km.